Chaparri - Chiclayo

vrijdag 7 januari 2011

Patapo, Desaguaderos

Je loopt in een overweldigende hitte van huis tot huis met in je hand een notitieboekje en in je hoofd een ingeoefende tekst. We begonnen in 2 groepen van 3 maar al snel splits je op en ga trek je er alleen op uit. Terwijl je het eerste huis achter je laat, verdwijnt ook dat onaangename gevoel van onzekerheid en ga je vol goede moed naar het volgende. 5 Families later loop ik op wolken. Het dringt tot me door dat wat wij hier gaan doen iets speciaal is. Verschillende moeders zijn argwanend in het begin van het gesprek maar vanaf ze me (ons) vertrouwen en weten dat we dit project uit eigen initiatief doen (zonder politiek of religieus motief ), nemen ze een stoel en kan ik even uitblazen in de schaduw terwijl ik hun gegevens noteer: naam familie, namen van de kinderen, geslacht, leeftijd en hun schoenmaat en maat van t-shirt. Als je opkijkt zie je dat er steeds nieuwe gezichten opduiken. De grote ogen die je daarnet nog naar je zag staren vanuit een raam, zie je nu op 10 centimeter van je hoofd meelezen met wat jij noteert. Het jongentje in kwestie draagt geen schoenen, een versleten broek en een zwart t-shirt dat vroeger waarschijnlijk wit was. Hij kijkt op en zegt met een veel te grote glimlach voor zo’n klein gezicht dat ik zijn naam fout geschreven heb. Fantastisch!

In totaal hebben we zo’n 80 families bezocht en zijn de meeste gegevens verzameld geraakt. Nu zal Maud deze gegevens en een exelldocumentje gieten en dan kunnen we onze bestellingen/inkopen gaan doen. Vanavond, vrijdag 7 januari, staat er een vergadering gepland met alle AFS’ers en lokale vrijwilligers waarop we de dag van het project en de voorbereidingen gaan uitwerken. Voor de scoutsers onder de lezers, het voelt aan alsof ik een geldactie zoals dessertenbuffet, italiaanse dagen of BBQ ben aan het voorbereiden. Maar dan zonder enig besef wat de beste manier is om het te organiseren of wat het resultaat zal zijn. We zullen voorlopig het spreekwoord “goed begonnen is half gewonnen” maar als vaandel gebruiken.

Ik wil nog eens mijn dank betuigen aan alle mensen die ervoor hebben gezorgd dat ik dit project kan realiseren. Zonder jullie harde europese valuta zou het veel moeilijker zijn geworden. Nogmaals een dikke dankjewel dus!
Gisteren heb ik enkele foto’s getrokken van Patapo (het dorpje) , zo krijgen jullie ook een beeld.
Meer nieuws volgt zeker nog!

Wij hebben het nieuwe jaar alvast goed ingezet, hopelijk jullie ook!
Groeten,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten